There was an error in this gadget

Thursday, May 03, 2012

Resepi Kuay Teow Goreng

My favreeetttt..
I love anything to do with kuay teow..
Sebab tak bape suka makan mee kuning tu..
So sume pun nak ditukar dengan kuay toew.
Kuay teow tomyam, kuay toew sup, kuay teow macam-macam lah..
Char kuay teow lagi la sangat suka.
Kasik udang lebih ye.Yum!

But my husband dont eat kuay teow plk. Erk..
Ish niii..sume tak makan tau..boring la..
So kalau kat umah MIL, aku akan goreng kuay teow bila Puteri ada kat umah je..
At least ada lah jugak partner nak menikmati makanan kegemaran..

Semalam balik rumah dikala hujan sangat lah terbayang kuay toew pedas.
Maka ajak Ish singgah Hero dan masak laju-laju..
Only 10 minutes to get ready and serve.


Memang berbaloi kalau masak sendiri ni.
Modal RM 4.00 je (kuay teow, udang, isi ayam, taugeh, kucai, cili)
tapi dapat 4 pinggan..
Puas makan weyh..

Resepi campak-campak..


Bahan-bahan :


Sepeket kuay teow
udang besar
isi ayam
telur
taugeh
daun kucai


(sume ni suka hati lah nak letak banyak mana)


3 sudu cili yang dah dikisar
3 ulas bawang putih yang ditumbuk atau dihiris atau dipenyekkan
3 biji bawang merah/kecil
sedikit ikan bilis tumbuk
1 sudu sos tiram
1 sudu kicap manis
1 sudu kicap cair
gula dan garam secukup rasa


Kekdah :


1. Sebelum menumis, rebuskan udang dengan sedikit air sehingga hampir masak.
Air rebusan yang digunakan jangan dibuang.
Goreng juga isi ayam dan ketepikan.
2. Tumiskan bawang putih, bawang merah dan ikan bilis sehingga naik bau.
3. Masukkan cili kisar dan goreng pada apa sederhana-kecil sehingga garing.
Boleh juga terus tambahkan gula dan sedikit garam.
3. Masukkan sedikit air rebusan udang tadi kalau tumisan agak kering.
4. Masukkan kuay teow, taugeh, daun kucai, udang dan isi ayam.
Gaul sehingga sebati.
5. Adjust kuay teow goreng anda dengan sedikit sos tiram dan kicap sampai lah anda perasan yang anda masak sedap anda berpuas hati..


Dah siap!

No comments: