Sunday, July 29, 2012

Tips Dikabulkan Doa



Hahh. Ni nak share lagi pasal doa. Kali ni tips terkabulnya doa pulak. Insyaallah.
Sempena bulan Ramadhan penuh barakah ni, selain tingkatkan ibadah, kurangkan juadah ;)
rugi kita kalau tak berdoa banyak-banyak tau. 
But first of all, nak explain yang saya bukanlah tetibe macam tau sangat ke alim ke ape ke. 
Sangat jahil sebenarnya. Alhamdulillah ada rasa nak amik tau hal-hal yang saya tak tau selama ni. Hopefully istiqamah. So, nak share lah apa yang saya baca. Kan sharing is caring.
Plus, saya pernah diberitahu 'apabila sesorang itu menasihatkan kamu, janganlah dipandang kepada siapa penyampainya, tapi pertimbangkanlah apa yang disampaikannya.' Kalau yang memberitahu tu anda rasa tak padan dengan perangai sebenar dia, tapi nasihat yang disampaikannya tu jelas untuk kebaikan, terimalah dengan hati terbuka. Betul tak?
So ambil yang baik-baik saje ye. Segala yang baik datang dari Allah swt. Yang buruk tu datang dari saya sendiri.

Tips agar doa dikabulkan oleh Allah SWT ada syarat-syarat yang harus dipenuhi :
  1. Ikhlas dalam berdoa.
  2. Tidak tergesa-gesa dalam berdoa. Rasulullah bersabda, “Doa seorang hamba masih akan tetap dikabulkan selama tidak berdoa dengan tujuan dosa atau memutus silaturahim dan selama tidak isti’jal.” Seorang sahabat bertanya , “Wahai Rasulullah , apa itu isti’jal?” Beliau menjawab, “(Iaitu seseorang) mengatakan ‘Saya sudah berdoa tetapi belum dikabulkan’ , laLu ia merasa rugi di saat itu dan ia tingggalkan doanya.” ( HR Muslim, Tirmidzi, dan Abu Daud )
  3. Berdoa untuk kebaikan.
  4. Berdoa harus dengan kehadiran hati. Sabda Rasulullah, “Jika kalian berdoa , memintalah kepada Allah ta’ala. Mintalah dengan disertai keyakinan bahawa permintaan kalian akan dipenuhi (dikabulkan), karena sesungguhnya Allah ta’ala tiada mengabulkan doa hamba yang lalai” (HR Ahmad)
  5. Positive : Positive Life, Positive Thingking, Positive Feeling, & Positive Doing. Menjaga makanan dan minuman , dan pakaian yang halal dan baik (thayyib) Hal ini termasuk syarat terkabulnya doa.
  6. Berselawat. Hal ini berdasarkan sabda Bagndasendiri, “Setiap doa tertahan hingga diucapkannya salawat kepada Nabi Muhammad SAW.” (Hadits sahih dari Al-ami’us Shaghir : 4399)
  7. Takwa. Mampu mengendalikan hawa nafsunya. Seorang hamba harus selalu berusaha untuk menjalankan apa yang diperintahkan oleh agama dan menjauhi semua larangan-NYa. Seperti firman Allah swt, “dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, Maka (jawablah), bahwasanya aku adalah dekat. aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, Maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.” (QS Al Baqarah :186 ).

Insyallah. Jom sama-sama kita saling mengingatkan ye..

No comments: