There was an error in this gadget

Thursday, February 28, 2013

Surat Untuk B



“Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, yaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan. Dan kewajiban ayah memberi makan dan pakaian kepada para ibu dengan cara ma’ruf. Seseorang tidak dibebani melainkan menurut kadar kesanggupannya. Janganlah seorang ibu menderita kesengsaraan karena anaknya dan seorang ayah karena anaknya, dan warispun berkewajiban demikian. Apabila keduanya ingin menyapih (sebelum dua tahun) dengan kerelaan keduanya dan permusyawaratan, maka tidak ada dosa atas keduanya. Dan jika kamu ingin anakmu disusukan oleh orang lain, maka tidak ada dosa bagimu apabila kamu memberikan pembayaran menurut yang patut. Bertakwalah kamu kepada Allah dan ketahuilah bahwa Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan” (2:233)

Sejak terrrrrpaksa tinggalkan Aisy dan buang saja ebm yang dipump hari tu,nampaknya b masih merajuk. Kalau direct feeding ok je dan cukup untuk Aisy. Tapi kalau pump, dia tak respond pun. Tak sudi melihat dunia.


Dear B,
It’s been almost 2 weeks. Please forgive me. I am sorry b. Pleaseee.. Not my intention. Seriously. Takde mak yang rela nak buang-buang susu macam tu je b. Unless kalau terpaksa. Jangan la merajuk camni. Kesian Aisy. Camne nak buat stock siang untuk Aisy yang manja tu. He is only five month old. At least six month for exclusive breastfeeding b. U knew it right? Macam-macam dah try ni. B nak cara camne lagi? Power pumping dah macam power rangers dah. End up b jugak yang sakit tapi takde ebm. Dah lama tak minum ice, B punya pasal. Air suam berbotol-botol sehari. Nak kena minum air sebaldi sehari pulak ke?

Mungkin aku kurang berdoa. Untuk apa pun kita kena minta pada Allah selain berusaha kan? Minta sungguh-sungguh. Hanya pada Allah. Niat yang baik, mesti dimakbulkan. Jika tidak, itu dugaan. Sabar banyak-banyak ok adila?

‘Ya Allah, permudahkanlah segala urusan kehidupanku, banyakkanlah susuku untuk bayiku, dan permudahkanlah perjalananku untuk menyusukan anakku agar menuruti segala yang telah Engkau syariatkan. 

Ya Allah seberapa banyak susu yang aku perolehi hari ini, penuhilah dengan rahmatMu dan keberkatan di sisiMu. Semoga dengan keberkatanMu, susu yang sedikit menjadi banyak dan kenyang buat anakku..’

Amin. Percaya dan yakin dengan kuasa Allah yang Maha Pemurah dan Penyayang.

Tapi..next week kena out station lagi 4 hari.nak buat stock memang tak dapat la.haihhh..
Aisy..Im so sorry sayang.Mommy cuba bagi yang terbaik untuk Aisy selagi mampu. Walaupun tak dapat exclusive bf pasni, Mommy harap Aisy tetap membesar dengan sihat dan kuat dan bijak dan cute dan jadi anak soleh dan sume-suma lah yang baik-baik saja pada Aisy. 


InshaAllah.

2 comments:

Sh@MytO said...

Chaiyok adila!
blik outstation bleh lagi wat stock..

rafizaabdrahman said...

sedih sgt meleleh airmata xde rezeki utk bf anak kesygan.... sob..sob... hanya tuhan je tau cmna perasaan kita..