Tuesday, December 31, 2013

Tips Memaafkan Insan Lain


Apa anda buat bila anda pernah marah kat seseorang dan tak boleh terima perbuatan dia, tapi anda nak overcome perasaan tu because you know it’s not healthy for your heart?
Nak maafkan? Cakap je senang. Kata je aku dah maafkan dia. Tapi teringat-ingat dan masih rasa geram (ketap bibir).

Nak lupakan? Memang tak boleh selagi tak maafkan. Kadang-kadang tu bawak ke dalam mimpi (chronic tu).

Tak best kan? Sebab end up hati kita yang tak tenang dan rasa tak best. Aku ni bukannya senang nak benci ke menyampah ke marah ke sakit hati dengan orang sangat. Usually, aku memang senang nak maafkan dan tak amik port dah pas sesuatu kejadian tuh. Sebab aku ni jenis, biarlah orang nak kata ape.Tapi kalau orang tu dah extremely, buat hati kecil I ni terguris, memang la susah nak lupa..

So camne nak maafkan orang yang pernah sakitkan hati kita ni?

Haaaa..ni nak cerita satu contoh. Satu office tau yang aku dulu bergaduh ngan En Pon. Obviously I can’t accept him for the first 3 months. Pedulik hape aku dia boss pun. If you want me to respect you, you must respect me at the same time. Bukan nak mengungkit, tapi nak pendekkan cerita kepada anda yang tak tau, he was really an annoying person. Suka sangat marah-marah, kuat merajuk, cepat sentap, dan sensitive! Ape pun tak boleh! Where the hell this man is came from? 

Kalau kat sekolah, surely selalu kena pulau sebab asyik sentap dan sakitkan hati orang je. Kuat mengadu pulak tuh. Yes, mengadu kat orang lain itu ini camtu camni pasal department kitorang. Seriously.  Pastu macam-macam lagi lah kata-kata dia yang menyakitkan hati dan buat aku rasa nak tombokk hidung dia. Itulah bibit-bibit kemenyampahan aku dan ke tak-boleh-blah an aku terhadap dia. 

Paling kelakar bila ramai tau yang dia pergi sound direct aku kat pantry depan orang lain sebab tanak ikut dia gi lunch. Diorang kata macam laki bini tengah bergaduh perang mulut. Hhahahahahaha? Really? Tak sengaja. Pastu bila dia call, memang haram la aku nak jawab kan? I hate you, remember? I will never reply to your messages, whatsapp or what so ever okay.

But it was. It was. Alhamdulillah. Our relationship is getting better. Both of us are trying hard to fix it. Hopefully it will get better for 2014. Bangun pagi pun dah tak berat nak pergi kerja cam sebelum ni.

Know how I managed to overcome this?

Me: Pul, aku tak boleh blah la ngan dia. Camne nak keje ni. Sangat la bla bla bla bla..
Saiful: Ko maafkan lah dia..
Me: Aku dah maafkan dah. Taoi tetap aku tak boleh terima la. Dia kan pernah cakap aku bla bla bla.. sakit hati tau!
Saiful: Ko tak maafkan dia betul-betul la tu..
Me: Dah. Aku dah maafkan dia dah. Tak boleh la. Tak boleh tengok muka dia lagi. Camne ni..Aku nak benti keje je rasanya..
Saiful: Ko maafkan dia tu camne? Ko kena maafkan dia sebelum tidur..Hari-hari maafkan dia..
Me: Yela, aku maafkan semua orang sebelum tidur. Termasuk dia la tu..
Saiful: Ko sebut nama dia tak?
Me: Hah? Kena sebut nama ke? Eee taknak ah! Tak sanggup nak sebut nama.
Saiful: Ha tu la tips yang sebenar, maafkan orang ni kena sebut nama dia sekali. Contoh kalau ko marah kat aku hari ni, sebelum tidur ko sebut ‘Aku maafkan Saiful bla bla bla … Ya Allah, semoga esok adalah hari yang lebih baik dari hari ni..bla bla bla..Ha..baru la berkesan..’
Me: ……………………………………….. (tak sanggup nak sebut nama. yucks)

Suatu malam, lepas 2 bulan Saiful consult aku, aku cuba..

‘Encik Shahril bin Muhamad (bukannamasebenar) saya maafkan Encik Shahril bin Muhamad. Saya nak lupakan semua yang Encik Shahril bin Muhamad cakap kat saya yang buat saya geram. Saya nak kita baik-baik je lepas ni. Bantu hambaMu untuk menjadi lebih sabar dan tak cepat marah,Ya Allah..Amin’

I tried it for few weeks. Alhamdulillah. Sekarang dah ok. Dia cakap pape pun, tak de lah sakit hati sangat sebab dah niat nak maintain cool je walaupun kadang-kadang tu dia masih annoying. Hahahaha. At least dia pun cuba untuk berubah jadi lebih cool dan tak cepat sentap dan tak marah-marah cam dulu lagi..

So you get what I mean? Kalau nak betul-betul maafkan orang yang pernah lukai kita secara critical, sebut nama dia sekali sebelum tidur (tips Dr Fadzilah Kamsah ni). Dan maafkan orang tu seikhlas yang mungkin. Lagi bagus kalau kita mampu sebut dalam doa kita. \

Put aside the ego and be strong!

In Shaa Allah. Ketenangan milik anda.

 : )


No comments: