There was an error in this gadget

Thursday, October 17, 2013

Tips To Stay With In Laws

Amaran: Title je english tapi entry malay hahaha.

Ramai tanya.

‘Apa tips stay dengan in laws?’


Selama ni malas nak jawab.


Tapi bila classmate, Sal yang tanya, ada rasa nak jawab sebab aku nak dia yang bakal ditinggalkan husband yang kerja kat France berbulan-bulan dan kena stay dengan in laws, tahu apa nasihat aku. Terpulang pada dia nak follow atau tidak.


Ni yang aku share dengan dia.


First: Jangan buat assumptions. 
Aku tak suka orang assume aku sedang beremosi apa. Sebab aku pun tak suka nak assume orang sedang berperasaan apa. Fikir positive, yang baik-baik saja. Jangan sebok nak fikir orang ni suka kita atau tak, orang tu ikhlas dengan kita atau tak, diorang benci kita ke marah kita ke apa ke. Jangan buang masa fikir bukan-bukan. Buat tak faham. Buat bodoh. Atau buat pandai. Suka hati. As long as untuk ketenangan diri sendiri. 
Tenang fikiran kita, tenang hati kita.

Second:Jaga hubungan dengan suami. 
Suami kita, kesayangan mereka. Baik kita jaga hati dan keperluan suami kita, inshaAllah baik juga mereka layan kita (tak termasuk scene drama samarinda yang mak mertua ipar duai semua jahat belaka maka kesian sungguh lah menantu itew). 

Third:Buat apa yang patut, hanya yang patut. 
Aku jarang masak. Tapi aku tak mensepahkan dapur. Aku jarang nak spend time huha huha dengan diorang. Apatah lagi nak share dengan diorang segala cerita luar dalam (of course aku bukan menantu/ipar favourite but I don’t care). At least aku bukan jenis yang suka propa atau mengadu domba. And believe me one day they will appreciate you for that.

Itu saja. Senang tak? Only three tips.
Three years three months and counting, I still survive. Alhamdulillah. 


Tapi ultimate tips ialah, berdoa banyak-banyak pada Allah supaya hubungan kita dengan orang sekeliling baik-baik saja disamping usaha untuk tidak menyakitkan hati orang lain.

In before, MIL saya sangat baik. I love her so much no matter what! Syukurrr..


No comments: